Rower metropolitalny

Daniel Kossakowski

Miasto Gdańsk przygotowało propozycje lokalizacji parkingów dla Systemu Roweru Metropolitalnego i zaprasza mieszkańców do konsultacji projektu.

Projekt ten powstanie w oparciu o rowery z wbudowanym elektrozamkiem i modułem GPS. Dzięki temu będzie je można parkować z wykorzystaniem tradycyjnych stojaków.

Gdańsk w ramach projektu otrzyma swoją pulę rowerów w wysokości 2160 pojazdów (w tym 10% ze wspomaganiem elektrycznym).

Podczas konsultacji mieszkańcy będą mogli zapoznać się z propozycjami przygotowanymi przez miasta. Jeśli ktoś uważa, że któraś stacja jest niepotrzebna, że można ją lepiej zlokalizować, albo że gdzieś takiego parkingu brakuje, może przyjść na konsultacje, albo już teraz podesłać nam swoją propozycję zmian. Projekty lokalizacji stacji udostępniamy na naszej stronie internetowej - zachęca Krzysztof Perycz-Szczepański.

Szczegółowe instrukcje, jak wskazać proponowaną lokalizację i daty konsultacji w dolnej części tekstu. W samym Gdańsku wstępnie zaplanowano ok. 360 lokalizacji dla pojazdów SRM. W naszej dzielnicy przewidziano następujące lokalizacje:

  • przy porcie lotniczym - 15 stojaków,
  • przy ul. Słowackiego (na wysokości biurowców Intela) - 15 stojaków,
  • przy ul Słowackiego (na wysokości ul. Budowlanych) - 15 stojaków,
  • przy przystanku PKM Gdańsk - Matarnia - już istniejący parking dla rowerów,
  • przy ul. Słowackiego (na wysokości marketu LIDL) - 10 stojaków,
  • przy ul. Słabego (koło szkoły podstawowej) - 10 stojaków,
  • przy Centrum IKEA - parking dla rowerów wspomaganych elektrycznie.

Rower komunikacyjny, a nie - rekreacyjny

Tworząc je bazowaliśmy na założeniach wypracowanych w trakcie tworzenia koncepcji roweru metropolitalnego, która zakłada między innymi, że rower publiczny służyć musi celom komunikacyjnym, a nie rekreacyjnym, że ma być częścią “miejskiej mobilności” w połączeniu z komunikacją kolejową i miejską - mówi Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Braliśmy pod uwagę również takie zagadnienia jak: bliskość popularnych celów podróży i miejsc o dużej gęstości zaludnienia, własność gruntów (stacje mogą powstać tylko na terenach należących do miasta), widoczność przyszłych parkingów - tak, aby korzystanie z roweru metropolitalnego było intuicyjne.

SRM powstaje w ramach większego przedsięwzięcia pn. “Węzły integracyjne wraz z trasami dojazdowymi w obszarze metropolitalnym G-G-S.” Wg. założeń tego obszernego projektu rower publiczny “zasilać ma” węzły integracyjne (czyli kolejowe) i teren w promieniu 5 km wokół każdego z nich, co niestety wyklucza z niego tereny Wyspy.

Zachęcam gdańszczan do wzięcia udziału w społecznych konsultacjach i przyczynienia się do wskazania najkorzystniejszych lokalizacji dla stacji postojowych roweru metropolitalnego. Chcemy stworzyć sprawny i zintegrowany system umożliwiający poruszanie się po Gdańsku rowerem, dlatego sugestie przyszłych użytkowników są szczególnie istotne – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych.

Kiedy prowadzone będą konsultacje?

Konsultacje w Gdańsku odbędą się w sieni Instytutu Kultury Miejskiej (ul. Długi Targ 39/40):

  • 15 września (piątek) o godz. 17:30;
  • 16 września (sobota) o godz. 11:00;
  • 17 września (niedziela) o godz. 11:00.

Przygotowano trzy terminy, tak aby każdy zainteresowany mógł sobie wybrać jeden z nich.

Więcej informacji na stronie gdansk.pl, znajdują się tam również informacje jak zgłosić swój pomysł na lokalizację stojaków rowerowych.

Autorem tego tekstu jest Daniel Kossakowski.

Twórca i główny redaktor serwisu Klukowo.com oraz Matarnia24.pl od 2011 roku. Przewodniczący zarządu podczas pierwszej kadencji rady dzielnicy Matarnia.