Zajęcia z programowania i robotyki dla każdego

Daniel Kossakowski

W świetlicy SP nr 82 w Gdańsku jednym z realizowanych projektów jest programowanie dla każdego. Od września uczniowie są wprowadzani w podstawy kodowania i robotyki.

Celem zajęć jest rozwijanie u dzieci logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do problemów, szukanie różnych rozwiązań, analizowanie ich i wybieranie tych optymalnych.

Dodatkowo uczniowe ćwiczą motorykę małą, orientacje przestrzenną, percepcję wzrokową, kreatywność, myślenie przyczynowo – skutkowe. Uniwersalność zadań sprawia, że przydadzą się dzieciom na każdym etapie ich życia. Ponadto są to ważne umiejętności w procesie uczenia się. Lekcje są ciekawą formą realizowania planu świetlicy. Programowanie robota jest zawsze połączone z tematami i dniami okolicznościowymi. Oto tylko kilka przykładowych zajęć:

  • ZÅ‚ota polska jesieÅ„
  • Dary jesieni
  • DzieÅ„ postaci z bajek
  • DzieÅ„ pluszowego misia
  • MikoÅ‚ajki

Swietlica SP 82 miała okazję brać udział w światowym wydarzeniu jakim jest CODE WEEK 2019. To święto kodowania i programowania. Codziennie przez dwa tygodnie dzieci uczęszczające do świetlicy wykonywały zgłoszone zadania. W rezultacie Polska przeprowadziła ich największą ilość w całej Europie (ponad 12 tysięcy). SP 82 miała też w tym swój wkład.

Zajęcia są realizowane w różnych formach. Uczniowie pracują indywidualnie i grupowo. Stopień trudności ćwiczeń jest zwiększany wraz z wiekiem oraz możliwościami uczniów. Początkowo realizowano lekcje z kodowaniem na kartach pracy, teraz zabawy odbywają się na specjalnych dużych matach. Uczniowie zapamiętywali kody, by móc wydawać ustalone komendy oraz polecenia robotowi. W grudniu dzieci ze świetlicy mogły podzielić się zdobytą wiedzą i pomóc programować Ozobot’a maluchom z oddziału przedszkolnego. Dodatkowe pomoce dydaktyczne zwiększają nasze możliwości edukacyjne świetlicy, pozwalają wkraczać w nowe zadania, np. puzzle AR, które dzięki odpowiedniej aplikacji na telefonie i tablecie pozwalają na poznawanie np. egzotycznych zwierząt i odgłosów jakie wydają. Dzięki nowoczesnym technologiom wprowadzonym do szkoły, jesteśmy w stanie przybliżyć wszystkim zainteresowanym świąt rzeczywisty i wirtualny.

Obok projektu rozwijającego kompetencje technologiczne realizujemy tematy mające na celu uwrażliwienie dzieci na potrzeby drugiego człowieka. 3 grudnia w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. W tym dniu, jak i podczas całego projektu, uczniowie zapoznali się z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Szczególną uwagę poświęcono w tym roku osobom Głuchym i polskiemu językowi migowemu.

Na zdjęciach zamigane słowo DZIĘKUJĘ

Na pierwszych zajęciach z tego cyklu dzieci poznały budowę ucha oraz dowiedziały się w jakim sposób odbieramy dźwięki. Dodatkowo nauczyły się podstawowych zwrotów w języku migowym np. dziękuję (przedstawione na zdjęciach poniżej), proszę, przepraszam, mój migowy znak (czyli imię lub pseudonim). Podczas kolejnych spotkań zgłębiły tematy związane z rzeczywistością osób niepełnosprawnych: W jaki sposób osoby niesłyszące funkcjonują na co dzień - skąd wiedzą, że ktoś dzwoni do drzwi? Jak działa ich budzik? Czy pies żyjący w rodzinie Głuchej może rozumieć język migowy? Poza nauką polskiego języka migowego przybliżamy kulturę takich osób.

Celem zajęć jest pokazanie uczniom prawidłowego zachowania się w stosunku do ludzi z niepełnosprawnościami. Chcemy nauczyć dzieci, jak powinny postąpić, widząc osoby niesłyszące na ulicy, w szkole czy parku. Poprzez poruszane tematy uczniowie mogą poznać problemy, z jakimi się zmagają się osoby Głuche, jak możemy im pomóc i kiedy należy to robić. Zależy nam, by wychowankowie naszej placówki byli osobami empatycznymi, otwartymi na pomoc oraz dostrzegali ludzkie problemy.

Uwrażliwianie dzieci podejmowane w tematach tego projektu są bardzo potrzebne nie tylko w wymiarze pozaszkolnym. W naszej szkole uczniowie z niepełnosprawnościami są również mile widziani, a inni podopieczni muszą być przygotowani na kolegów w klasie, którym być może będzie trzeba pomóc w niektórych sprawach.

Autorem tego tekstu jest Daniel Kossakowski.

Twórca i główny redaktor serwisu Klukowo.com oraz Matarnia24.pl od 2011 roku. Przewodniczący zarządu podczas pierwszej kadencji rady dzielnicy Matarnia.