Akademickie nauczanie w klukowskiej szkole

Daniel Kossakowski

SP82 czyni kolejne krok by stać się jeszcze lepszą! Od kilku miesięcy trwają intensywne prace by zawiązać współpracę z gdańskimi uczelniami wyższymi.

Już od września zeszłego roku uczniowie biorą udział w zajęciach i warsztatach prowadzonych przez profesorów akademickich.

Uczę się przez działanie, uczę się przez doświadczenie - to motyw przewodni programu realizowanego w Szkole Podstawowej nr 82 w Gdańsku.

Od września 2014 r. uczniowie szkoły uczestniczą w zajęciach i warsztatach prowadzonych przez profesorów akademickich i studentów wyższych uczelni. Placówka nawiązała współpracę z Politechniką Gdańską, która zaowocowała podpisaniem umowy patronackiej z Katedrą Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej. W harmonogramie wspólnych działań znalazły się: wykład prof. dr hab. inż. Wojciecha Sadowskiego o Janie Czochralskim, naukowcu, którego imię od 1 września 2015 r. będzie nosić szkoła, warsztaty w laboratoriach Centrum Nanotechnologii, spotkania akademickie, np. fizyka w serialach kryminalnych, sesje tematyczne, konkursy i projekty.

W listopadzie 2014 r. szkoła podpisała porozumienie o wolontariacie z Instytutem Filologii Polskiej. Studenci tego kierunku, pod opieką kierownika projektu pani Sylwii Karpowicz-Słowikowskiej, systematycznie prowadzą na terenie szkoły zajęcia polonistyczne, teatralne, o sztuce. Raz w miesiącu uczniowie klas I-III uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez studentów Instytutu Psychologii UG. Dzieci uczą się o emocjach, o tym, jak je rozwijać i pielęgnować oraz jak sobie radzić z trudnymi emocjami.

Akademickie nauczanie w Szkole Podstawowej nr 82 w Gdańsku dopełniają zajęcia w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, w których uczestniczą maluchy z oddziałów przedszkolnych. Dzieci z przyjemnością odkrywają sekrety zdrowego stylu życia i poznają ciekawostki medyczne.

Lego MindstormsW ramach Szkoły Młodego Inżyniera (tylko cztery placówki w Gdańsku mają takie zajęcia w swojej ofercie!) dzięki wykorzystaniu nowoczesnych pomocy dydaktycznych, jakimi są zestawy LEGO Mindstorms i warsztatowej formie zajęć, młodzi adepci nauki sami, pod opieką doświadczonych lektorów, rozwiązują zagadki ze świata fizyki i programowania. Podczas zajęć dzieci samodzielnie budują z klocków LEGO oraz programują roboty czy też konstrukcje służące na przykład do pomiaru wiatru czy temperatury.

W szkole bardzo prężnie działa także Klub Młodego Odkrywcy, którego głównym celem jest nauka i pobudzanie poznawcze poprzez zabawę i eksperymenty. W trakcie takich zajęć dzieci poznają jak kreatywnie i efektywnie spędzać czas wolny poprzez odwiedzanie nowych miejsc, udział w grze geocaching oraz poprzez samodzielnie wykonywane doświadczeń z odpowiednio dobranymi kartami pracy.

Autorem tego tekstu jest Daniel Kossakowski.

Twórca i główny redaktor serwisu Klukowo.com oraz Matarnia24.pl od 2011 roku. Przewodniczący zarządu podczas pierwszej kadencji rady dzielnicy Matarnia.