Radarowa będzie (zbyt) bezpieczna?

Kategoria: Dzielnica Utworzono: piątek, 03 sierpień 2012 Daniel Kossakowski

Próg zwalniający KlukowoZarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku kontynuuje program uspokajania ruchu w mieście. To właśnie dzięki niemu ul. Radarowa zapewne stanie się najbezpieczniejszą ulicą w Gdańsku!

Wkrótce, na odcinku Radarowej od ul. Radiowej, znakowi ograniczającemu prędkość do trzydziestki towarzyszyć będą dwa progi zwalniające...

Za kilkanaście dni miasto ogłosi przetarg na wybudowanie w Gdańsku kilkunastu nowych wysepek i progów zwalniających, dwie z nich dotyczą Klukowa. Cała inwestycja pochłonie prawie 300 tys. zł i na pewno poprawi bezpieczeństwo. Zwłaszcza na ul. Radarowej, gdzie zapewne zrekompensuje przy okazji dziurawą jak szwajcarski ser nawierzchnie.

Myślę, że warto tutaj zaznaczyć, że kierowcy bardziej skupiają się na wymijaniu ubytków, niż samym otoczeniu drogi, w tym pieszymi. Chyba lepszym pomysłem jest budowa chodnika, ale ten oczywiście wymaga za dużo poświęcenia i funduszy.

Natomiast panowie z drogówki w bardzo ciekawy sposób reperują budżety, zniżając się do chowania w krzakach wystawiania mandatów za 50km/h na liczniku. No cóż... to jest zawsze 200zł, 4 punkty karne i przekroczenie o 20km/h limitu.

Zgodnie z założeniami tej długoterminowej "inwestycji" - aby poprawić przepustowość ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na ulicach dzielnicowych obniżane lub podwyższane są dopuszczalne prędkości, z jakimi mogą poruszać się pojazdy.

Natomiast na ulicach lokalnych (dojazdowych) w celu zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców tworzona jest sieć tak zwanej ‘niewidzialnej infrastruktury’, czyli – skrzyżowań równorzędnych przy równoczesnym obniżeniu dopuszczalnej prędkości do 30 km/h. Dodatkowymi elementami tej infrastruktury mogą być właśnie progi zwalniające, wysepki, wyniesione skrzyżowania itp.

Sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście (to ok. 70% wszystkich gdańskich ulic). Obecnie skrzyżowania równorzędne w połączeniu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują na ok 35%-40% ulic.

Autorem tego tekstu jest Daniel Kossakowski.

Twórca i główny redaktor serwisu Klukowo.com oraz Matarnia24.pl od 2011 roku. Przewodniczący zarządu podczas pierwszej kadencji rady dzielnicy Matarnia.